sobota, 25 marca 2017

Organizacja ślubu i wesela - od czego zacząć? Jak znaleźć wymarzoną salę weselną?

Zdjęcie pochodzi z serwisu: slubnaglowie.pl




Zaręczyliśmy się i co dalej? Przede wszystkim wypadałoby ustalić czy zaręczyny były wyznaniem miłości, obietnicą daną na przyszłość czy jednak poważną deklaracją i zobowiązaniem na najbliższy czas. Skoro tu jesteś zapewne już zdecydowaliście, że pobieracie się w najbliższej przyszłości i zastanawiasz się od czego zacząć? Oczywiście wierzę, że rozmowę na temat tego czy wesele ma być duże czy małe, macie już za sobą, więc przechodzimy do konkretów.

My zaczęliśmy od sporządzenia takiej orientacyjnej listy gości weselnych. Od początku wiedzieliśmy, że będzie to duże wesele, więc musieliśmy się zorientować ile mniej więcej miejsc potrzebujemy. 

Następnie przeszliśmy do poszukiwania sali weselnej. Sali weselnych/restauracji/pałacyków mamy w obrębie naszego miasta dosyć sporo. Nie chcieliśmy jeździć do każdej sali z osobna - szkoda czasu i paliwa. Zrobiłam tabelkę wyglądającą mniej więcej jak ta poniżej i obdzwoniłam po kolei wszystkie miejsca. Oczywiście też przeglądałam strony internetowe i oglądałam zdjęcia.


Chcieliśmy pobrać się w tym roku dlatego priorytetem stał się dla nas termin oraz oczywiście ilość osób na salę. W ten sposób z 9 miejsc, zrobiły nam się 2. Ponownie zadzwoniłam i umówiłam się na spotkanie. Lepiej zadzwonić i umówić się na spotkanie. Pamiętajmy, że w takich miejscach cały czas coś się dzieje, odbywają się różne imprezy. Właściciele czy pracownicy powinny się przygotować na naszą wizytę żeby mieć czas nam wszystko dokładnie pokazać i wyjaśnić :)

W jednym miejscu mieliśmy dwie sale do zobaczenia. Zdecydowaliśmy, że nie podoba nam się podział na salę "stołową" i salę taneczną, więc postawiliśmy na salę, gdzie mamy jedno pomieszczenie do zabawy. W drugim miejscu sala zupełnie nie przypadła nam do gustu. 

Wybraliśmy miejsce na wesele, więc pozostało wybrać termin. Najbliższa wolna data przypadała na maj, kolejna na październik. Uznaliśmy, że 4 miesiące to dla nas za krótki okres na przygotowania. Nie chcieliśmy organizować wszystkiego w biegu (tym bardziej, że dużo gości będzie przyjezdnych), więc zdecydowaliśmy się na październik. Uff... data ustalona! 
Pojechaliśmy, podpisaliśmy wstępną umowę na rezerwację sali na dany termin i wpłaciliśmy zaliczkę.

Plusem sali, którą wybraliśmy jest też duża ilość pokoi do wynajęcia. Jak już wspomniałam, będzie dużo gości przyjezdnych, więc trzeba ich gdzieś zakwaterować. Musieliśmy jak najszybciej podjąć decyzję ile pokoi rezerwujemy, więc trzeba było zrobić kolejną orientacyjną listę osób "na nocleg". Zależało nam na czasie ponieważ w miejscu naszego wesela, mogą się jeszcze odbyć dwa inne, a liczba pokoi jest jednak ograniczona. Wiem, że może to brzmieć przerażająco - 1 miejsce i 3 wesela, ale ten "ośrodek" jest dobrze rozplanowany. Byłam tam na dwóch weselach i wszystko było w najlepszym porządku.

Fajnie jeśli mieliście już okazcję bawić się na sali, na której ma się odbyć Wasze wesele. Wiecie co Wam się podobało, co nie. Możemy się spytać małżeństw, na których weselach byliśmy jak im się podobało, czy współpraca z właścicielami przebiegała prawidłowo itp, itd. 

Co jest najważniejsze przy wyborze sali weselnej? Według mnie rzeczy wypisane w tabelce + oczywiście wygląd sali. Mnie osobiście nic by nie przekonało do organizacji wesela w remizie. Wiem, że różnie w życiu bywa, ale od zawsze mam w głowie obraz mojego ślubu i wesela, gdzie niestety remiza się nie wpasowuje. 

Co jeszcze warto wiedzieć w momencie wyboru sali? Przede wszystkim to, że niestety nie dowiecie się od razu ile dokładnie kosztować będzie talerzyk. Menu weselne jest ustalane około 2 tygodni przed ślubem, gdy już wiadomo ile gości przybędzie. 

Co wchodzi w cenę talerzyka?
- 5 posiłków głównych, czyli 6 dań,
- przystawki, 

Dodatkowo płaci się za:
- przystawki wykwintne np. kawior,
- tort, którego cena zależy od wielkości, czyli liczby gości,
- ciasto,
- paczki z ciastem dla gości na wynos,
- owoce na stołach,
- napoje,
- stół wiejski,
Sala może mieć też w ofercie:
- bufet deserowy, zamiast ciast na stołach
- drink-bar
- stoły rybne. 

+ alkohol. 
Na typowych salach weselnych zazwyczaj, alkohol kupuje się we własnym zakresie. W miejscach, gdzie prowadzi się restaurację,  można kupić go na miejscu. 

Inne dodatkowe opłaty:
- opłata za wystawienie stołu wiejskiego - jeśli nie zdecydujecie się na zamówienie stołu wiejskiego z sali, na której będzie odbywać się wesele, właściciele mogą naliczyć opłatę za samo wystawienie tego drewnianego mebelka. Straszne, ale prawdziwe. 
- korkowe - czyli dodatkowa opłata za otworzenie butelki wódki, często stosowana, gdy nie zdecydujecie się na kupno alkoholu na miejscu. 
Jeśli jednak alkohol kupujecie na miejscu, radzę liczyć ile flaszek zostaje wyniesionych na stół. Niestety ludzie są tylko ludźmi i obsługa może się niechcący pomylić przy liczeniu. Albo chcący ;)

Poprawiny 
Oczywiście należy ustalić robicie poprawiny czy nie i przedyskutować sprawę przed podpisaniem umowy. Obecnie coraz mniej osób decyduje się ten krok. Może dlatego, że to dodatkowy wydatek, a może dlatego, że jest wesele jest strasznie męczące dla pary młodej. My zdecydowaliśmy się na obiad dla najbliższej rodziny i osób przyjezdnych. Rezerwując salę na sobotnią imprezę, mamy również zapewnioną rezerwację na niedzielę. Niestety koszt poprawin czy obiadu również poznacie dopiero na 2 tygodnie przed ślubem przy ustalaniu całego menu. 

Pokój pary młodej
Pokój dla młodych jest wliczony w koszt samego wesela. Nie spotkałam się z tym, żeby było inaczej. Co jest dobre? To, że najczęściej młodzi mogą zostać w pokoju do poniedziałku do rana. Jest czas żeby chwilkę odpocząć. 

Mam nadzieję, że wyczerpałam temat wyboru sali weselnej całkowicie. Jeśli macie jeszcze jakieś pytania, śmiało piszcie.
Starałam się podejść do tematu praktycznie. Takiego podejścia w sieci mi brakowało, więc musiałam się wszystkich w koło wypytywać co i jak załatwiali. Tutaj macie spisane moje doświadczenie, jeśli ktoś ma inne to też zapraszam do podzielenia się nim w komentarzu. 

Kolejny post, będzie o tym, jak wybrać kościół na ceremonię zaślubin :)

5 komentarzy:

  1. Gratulacje! :) Bardzo przydatny post - ja wprawdzie jeszcze nie organizuję swojego wesela, ale za to salę mam wybraną już od X czasu. Tak się jakoś złożyło, że byłam na dużej ilości wesel w okolicy i jest jedno miejsce, które mi się podoba i koniec. :) Zaczęłam się jednak zastanawiać nad hotelem... Na pewno wrócę do Twoich postów, kiedy nadejdzie określona pora. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Cieszę się, że post okazał się przydatny - o to właśnie chodzi :) Czy zastanawiasz się nad hotelem dla gości?
      Zapraszam do obserwowania :)

      Usuń
  2. O tym pokoju dla Pary młodej to nie słyszałam :)
    Dużo organizacji i ogarniania - nie na moją głowę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też myślałam, że organizacja wesela nie jest na moją głowę. Ale wszystko to kwestia dobrego rozłożenia przygotowań w czasie :)

      Usuń
    2. To jest przynajmniej pocieszające :D

      Usuń